title

title
Selamat Datang ke Blog Pusat Sumber SMK Tengku Mahmud 2 (TeMa2)

SYURGA UNTUK GOLONGAN TAAT

Posted by Unknown 10:24 PTG, under | No comments

  
Salam Sejahtera

Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda: “Setiap umatku masuk ke dalam syurga selain orang yang enggan.” Mereka bertanya: “Ya Rasulullah! Siapakah yang enggan itu? Jawab baginda: Siapa yang mematuhi perintahku, masuk syurga dan siapa yang melanggar perintahku maka sesungguhnya orang itu enggan."                          (Riwayat Bukhari)


Huraian

1. Dunia ini adalah kerajaan Allah SWT. Segala yang ada di alam ini adalah daripada kurniaan rahmat Allah. Manusia merupakan khalifah Allah, diciptakan untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT dan memikul amanah Allah SWT.
2. Dunia ini adalah kebun tempat manusia berusaha untuk mematuhi perintah Allah SWT, dan akhirat adalah masa menuai dan menerima balasan daripada Allah SWT. Orang yang bahagia ialah mereka yang menurut petunjuk Allah SWT dan Rasul-Nya, dan orang yang malang ialah mereka yang membelakangkan diri daripada pengajaran Allah SWT dan Rasul-Nya.
3. Manusia ditugaskan memikul amanah dan melaksanakannya ketika berada di dunia yang fana dan penuh cabaran ini. Semua amanah itu sebagai persiapan untuk kehidupan yang dirahmati oleh Allah SWT selamanya di negeri yang abadi.
4. Kematian adalah jambatan yang menghubungkan antara keduanya yang seterusnya menyampaikan manusia ke suatu tempat sama ada ke syurga atau ke neraka.

0 comments:

Catat Ulasan

Multimedia Super CorridorPortal Kerajaan MalaysiaJabatanWarisanKPKKJabatanArkib NegaraASWARAFINASFilem Negara MalaysiaPerbadananKraftangan MalaysiaMuzium NegaraBernamaBalaiSeniLukis NegaraJabatanKebudayaan& Kesenian NegaraIstana BudayaSuruhanjayaKomunikasi Multimedia MalaysiaInstitutPenyiaran& PenyiaranTun Abdul RazakJabatanPenerangan MalaysiaJabatanPenyiaran MalaysiaJASA

Tags

Blog Archive